Wprowadzenie do debaty o pracach domowych
Pierwszy szkolny dzwonek za nami, a dzieci i młodzież powróciły do szkół po wakacyjnych przygodach. Przed nimi kolejny rok wytężonej nauki. Wraz z początkiem września powrócił także temat zasadności zadawania prac domowych, które według nowych przepisów, obowiązujących od kwietnia 2024, są nieobowiązkowe w szkołach podstawowych. Czy jest to jednak najlepsze rozwiązanie? Czy są przedmioty wymagające dodatkowej pracy ucznia, aby mógł osiągnąć wyższe wyniki? Czy nauka języka angielskiego wymaga dodatkowych prac domowych?
Argumenty za znaczeniem prac domowych
Główne korzyści płynące z odrabiania prac domowych to utrwalenie materiału, rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia, rozwijanie zainteresowań, pobudzanie kreatywności, ćwiczenie logicznego i refleksyjnego myślenia, nauka samodzielnego uczenia się oraz ocena swoich umiejętności. Praca domowa powinna być zróżnicowana, dostosowana do wieku, umiejętności oraz zainteresowań uczniów, a także do rodzaju przedmiotu i materiału, który uczeń przyswaja. Ważne jest również, aby prace domowe nie były oceniane, lecz stanowiły jedynie informację dla nauczyciela o postępach ucznia. Warto zwrócić uwagę, że prace domowe mogą być szczególnie przydatne w starszych klasach.
Rezultaty badań na temat efektywności prac domowych
Według badań przeprowadzonych przez Education Endowment Foundation, praca domowa może mieć pozytywny wpływ na wyniki uczniów, szczególnie tych ze szkół średnich. Kluczowe jest wyjaśnienie uczniom celu poszczególnych prac domowych, aby maksymalizować korzyści płynące z ich realizacji.
Standardy wartościowej pracy domowej
Bardzo ważne jest, aby prace domowe były dostosowywane do możliwości i wieku ucznia. Nie mogą być one zbyt długie i obciążające. Badania przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych pokazują, że długotrwałe odrabianie zadań domowych nie jest równoznaczne ze zdobywaniem większej ilości wiedzy. Pożyteczna praca domowa powinna przede wszystkim utrwalać materiał, poszerzać zainteresowania ucznia oraz zgłębiać wiedzę.
Prace domowe a nauka języka angielskiego
Beata Wysocka, metodyczka szkoły języka angielskiego Early Stage, podkreśla, że regularna praca domowa nie musi być obciążeniem dla ucznia, o ile jest ciekawa, stosunkowo krótka i dostosowana do jego umiejętności. Dzięki systematycznemu wykonywaniu prac domowych uczniowie mają częstszy kontakt z językiem, lepiej utrwalają materiał i doskonalą swoje umiejętności językowe.
Praca domowa a inne przedmioty
Poza językiem angielskim, dodatkowe prace domowe w obszarze innych przedmiotów szkolnych jak matematyka, język polski czy biologia również przynoszą korzyści. Systematyczne wykonywanie prac domowych pozwala utrwalić wiedzę i przygotowywać uczniów do egzaminów.