Problemy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży są coraz bardziej rozpowszechnione. Około 630 000 dzieci w Polsce wymaga specjalistycznego wsparcia psychologicznego i psychiatrycznego. Co więcej, blisko połowa placówek edukacyjnych nie zatrudnia psychologa. Te dane, jak również brak wystarczającej liczby oddziałów psychiatrii dziecięcej i poradni zdrowia psychicznego, rzucają światło na poważny problem społeczny.
Fińskie podejście do edukacji i jego wdrażanie w Polsce
Dyskusje na temat wprowadzenia fińskich metod do polskich szkół miały miejsce podczas spotkania w Senacie RP, które zorganizowano z myślą o poprawie sytuacji w zakresie zdrowia psychicznego dzieci. W spotkaniu wzięli udział politycy, przedstawiciele edukacji, biznesu oraz młodzi ludzie, a kluczową postacią był dr Ben Furman, psychiatra z Finlandii, który od lat promuje swoje innowacyjne metody w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Mądre wsparcie i praktyczne metody
Dr Ben Furman przedstawił różnorodne narzędzia bazujące na psychologii skoncentrowanej na rozwiązaniach. Metody te zyskują uznanie i są coraz szerzej wdrażane w polskich placówkach edukacyjnych. Istotą fińskiego podejścia jest skupienie na przedstawianiu przyszłości, potrzebnych umiejętnościach i wykorzystaniu istniejących zasobów, zamiast analizowania przyczyn problemów.
Przykłady praktycznych realizacji fińskiego podejścia
Konkretnymi przykładami wprowadzenia fińskich metod były prezentacje przedstawicieli różnych instytucji edukacyjnych, między innymi z Mikołowa i Wyr, które już korzystają z tych innowacji. Dodatkowo, Fundacja Pomocy Dzieciom „Ulica” kontynuuje prace nad rozpowszechnieniem tych metod w kolejnych polskich szkołach.
Zakończenie i nadzieja na przyszłość
Spotkanie w Senacie to ważny krok w kierunku zwiększenia odporności psychicznej polskiej młodzieży. Wprowadzenie fińskich metod może znacząco wpłynąć na poprawę kondycji psychicznej dzieci i młodzieży, a także na ogólną jakość kształcenia w Polsce.